сряда, 13 януари 2016 г.

Подменената история

В час по английски направих интересен експеримент. Избрах една кратка история.

"Вървял един сляп човек по пътя, с каскет на главата, празна бутилка в дясната си ръка и свещ в лявата. Друг мъж го срещнал и казал: 
- Човече, какво става, накъде си тръгнал?
Слепецът отвърнал:
-Отивам до реката да си налея вода.
- Добре, но защо имаш свещ в ръката си? Грее слънце.
-Защото съм сляп и не знам дали е тъмно навън. Затова държа свещ в ръката си, за да ме виждат хората."
Разказах я тайно само на едно дете и после го помолих също така тайно да я разкаже на друго. После второто на третото и така до пет деца. Какво се получи накрая:
"Вървял един човек с шапка и лампа в ръката си. Срещнала го една жена и го попитала:
-Къде отиваш?
Той и отговорил:
-До магазина, да си купя вода.
-Но защо държиш лампа в ръката си?
- Това е магическа свещ, да ме пази по пътя."

Освен за внимателното слушане и подмяната на съществени детайли, тази игра наведе децата и на други мисли. Как може да бъде манипулирана една новина в зависимост от гледната точка на слушащия. Как,  когато нямаме достатъчно информация, започваме да разкрасяваме ситуацията с детайли, нямащи нищо общо с действителността и граничещи със света на фантазиите. Как само пет човека могат да променят една история, а какво остава за социалните мрежи. Как езикът е рамката на нашето възприятие.

Интересна игра! Предполага доста мислене след това ...

Няма коментари:

Публикуване на коментар